Pagina's

maandag 28 januari 2013

Vandaag de zijkanten van de mal erin gemaakt.


Met een paar schroeven en een ringetje de platen vastgeschroefd aan het polyester.






Aan de binnenkant de schroeven die door de romp steken afgeslepen. Op deze manier zitten ze niet in de weg als straks de binnenkant bekleed wordt.



zaterdag 12 januari 2013

Verder met de mal.

Gisteren de spiegel op maat gemaakt. Er moet een stuk van 11 cm tussenuit omdat de boot naar achter steeds smaller wordt.




Schuren.....


Weer aan elkaar zetten. Gewoon met een paar klosjes....




Hier staat de spiegel weer op de bodemplaat,. Nu moet alles heel precies worden uitgelijnd en daarna vast gezet.



Met een paar lijmklemmen en een strookje multiplex wordt de spiegel op de juiste afstand gesteld.



Aan de onderkant weer wat verstevigingen aangebracht zodat je er straks gewoon in kan staan.
Met de wiggen wordt de bodemplaat in vorm gezet zodat het mooi aansluit.









Volgende keer gaan de zijkanten erin.


Hier alvast een voorbeeld van hoe moet worden....

zaterdag 5 januari 2013

Mal maken.

Vandaag de kikkers, verlichting, uitlaat en ander spul van de boot afgeschroefd. Zodat het straks niet in de weg zit.
Het hout voor de mal van de vloer is op maat gezaagd en gemonteerd.



De plaat krijgt al bijna vanzelf de juiste vorm.


Nu nog zorgen dat het stevig genoeg is om op de lopen.
Alles wordt later van binnenuit met epoxy en weefsel bekleed.




dinsdag 1 januari 2013

Aankoop


Aankoop.

We kochten haar in april 2012. 
Ze is gebouwd rond 1968 in Engeland. 

Even wat technische gegevens,
De romp en de opbouw zijn van polyester.
Het interieur is van mahonie.
Bekijk hier de folder.

Voor de voortstuwing zorgt een benzinemotor van Watermota de SeaWolf MK1 997cc.
Dit is een Ford 105e blok uit een Anglia.


Er werd nog maar weinig mee gevaren. Een enkele keer mocht ze de toenmalige eigenaren naar de kroeg in het centrum van Brielle brengen. En na het nuttigen van enkele alcoholische versnaperingen weer veilig naar de thuishaven brengen.










Na het plaatsen van een nieuwe accu en het controleren van het oliepeil en koelsysteem kunnen we voor het eerst een proefvaart maken.





Ondanks dat er de laatste jaren erg weinig mee is gevaren loopt het motortje redelijk goed. Af en toe hikt ze even en er hangt een soort van blauwe walm in de boot. Maar dat mag bij een motor van 44 jaar oud..........


                                                   

                                         

Inmiddels zijn de bougies vervangen, de ontsteking voorzien van nieuwe rotor en contact punten en met de stroboscoop afgesteld.

Eerst maar een beetje het ergste vuil eraf zien te krijgen..



Opknapbeurt.

Met hulp van Dennis al het beslag eraf gehaald. De bevestigingen van de dakrailing lekten op de schroeven dus alle gaten gedicht met polyesterplamuur.
Dennis heeft alle onderdelen meegenomen en gepolijst. De schijnwerper is omgebouwd, er zit nu een halogeenlampje in. Na het terug plaatsen van alle onderdelen was het natuurlijk tijd om een stukje te gaan varen. 
Dat ging niet helemaal zoals we in gedachten hadden...
De motor liep al niet helemaal lekker maar alleen na een tijdje varen, de motor ging dan inhouden, ploffen..
gewoon rot lopen..
Gas los was meteen motor uit..
Na een minuut of vijf startte de motor direct en liep weer goed..werd die dan warm dan begon 't weer..
Wij stranden tegenover de haven, konden nog net een steiger bereiken en zijn daar nog een tijdje met de ontsteking enz. bezig geweest.
Na enige tijd toch maar besloten om het aanbod van Martin, een clubgenoot, te aanvaarden om ons terug te slepen naar de jachthaven.



We kregen van een clubgenoot nog een tip om de bobine eens te vervangen.
Nou, via internet een nieuwe bobine besteld, ingebouwd, starten, lopen.....ook als de motor warm is geen problemen meer.
Voortaan ieder jaar de bobine maar vervangen, just to be safe.

                                                     

Kop eraf.

In de weekenden en op mooie doordeweekse avonden leuke tochtjes gemaakt op het Brielse meer.
Maar de problemen met de motor waren toch nog niet helemaal over. Hier en daar lekte wat koelwater en na een tijdje varen kwam er toch nog een flinke walm blauwe rook uit de vuldop van de olie.
Het blok zelf werd niet te warm onder het varen maar de kop wel.
Het onderblok werd zo'n 70 a 80 graden maar de kop werd over de 100 graden...da's natuurlijk veel te heet.

Dan moet de kop er maar vanaf, dan kunnen we wat zien.





Door die gaatjes kan nooit genoeg koelwater...probleem gevonden.


De kop laten vlakken en de kleppen opnieuw laten slijpen.
In de tussentijd dat de kop bij het revisiebedrijf werd 'behandeld' ben ik naar de Ford dealers hier in de buurt geweest voor een nieuwe koppakking. Bestellen duurt 4 tot 8 weken.........
Dan maar zelf via internet in Engeland een nieuwe pakkingset bestellen. Zaterdag besteld, donderdag keurig verpakt afgeleverd.



Het volgende klusje was het nakijken van het uitlaat spruitstuk. Deze lekte wat koelwater.
bij het aandraaien van de moeren van het deksel brak het tapeind af.


Alle tapeinden vervangen en het deksel voorzien van een nieuwe pakking gemaakt van stucloper.
Na nog wat 'kleine klusjes' aan het blokje loopt het motortje al een tijdje probleemloos.


Allerlei klusjes.

We hebben de matrassen inmiddels ook vervangen. We wilden hiervoor schuimmatrassen gebruiken. Deze kun je gemakkelijk zelf op maat snijden. Thuis bleek echter dat we matrassen met pocketvering hadden gekocht. Dit was 'íets' meer werk maar is uiteindelijk ook gelukt.


Alle kussens zijn voorzien van een nieuwe bekleding. Het houtwerk binnen is geschuurd en opnieuw gelakt,
Koelkastje aangesloten, mastje gelakt, ruitenwissermotortje en wisser vervangen enz, enz.

Kap maken.

De boot was alleen voorzien van een winterkap. Er moest dus een kap worden gemaakt.
Het doek, raamfolie, ritsen, garen enz. besteld bij de Bootdoekshop.

Eerst maar eens een frame maken. Bij de groothandel een paar lengtes aluminium buis gehaald en uit de eigen winkel wat andere onderdelen.


Om het instappen makkelijker te maken is een schuifsysteem gemaakt. 


Hierdoor kun je veel makkelijker instappen....



De kap wordt aan een houten lat bevestigd, deze kan met speciale sluitingen weer op het frame van de ramen vast gemaakt worden. Deze waren nog niet binnen dus moest het even met een stripje.

Daarna een mal gemaakt van doorzichtig plastic, deze overgenomen op het doek, uitgeknipt en aan elkaar genaaid. De vorm is er....


De raampjes en drukkers erin.





Als de boot verlengd is moet de kap nog worden aangepast.  Het definitieve eindresultaat volgt nog. 

Eerste 'grote reis'.

Met 'Sail Nautica' een weekend richting Hank.




Zomervakantie naar Dordrecht en omgeving.











Uit het water.

Tijdens de vakanties kwamen we er wel achter de de ruimte binnen voldoende is voor 4 personen maar dat het in de kuip aan de krappe kant is.
Dus hebben we besloten de kuip te verlengen door de spiegel van de boot af te zagen en er een stuk tussen te zetten.


Het vaarseizoen is afgelopen en de boot ligt klaar om uit het water te worden gehesen.
We hebben een vrachtwagen met kraan gehuurd om de boot op de kar te zetten.


Even in de bak van de vrachtwagen. Stukje rijden.....


Op de kar...



Demonteren.

Alvast maar begonnen met het uitbouwen van de water- en benzinetank.
bankjes gesloopt en de koelkast weggehaald.





Tent bouwen.

Om een beetje droog en uit de wind te kunnen werken wordt er een tent om de boot gebouwd.




Doorzagen.




Geen weg meer terug.....


Een begin gemaakt met het schuren van de aansluitingen. Wat een k.t werk en wat een berg stof.



Het begint te sneeuwen en het is ijskoud buiten. Veel te koud om daar uren in de tent te gaan staan.


Als het weer een beetje beter is gaan we weer verder.......